Această sărbătoare este prăznuită în fiecare an la 29 august, constituind ultima sărbătoare importantă din cadrul anului bisericesc, deoarece în ziua de 1 septembrie a fiecărui an creștinii ortodocși prăznuiesc începerea unui nou an bisericesc.
În această zi, Biserica Ortodoxă îi îndeamnă pe credincioși să țină post. Aceștia din urmă trebuie să postească în această zi, pe de o parte pentru a nu se asemăna cu Irod care din cauza ospățului fără măsură i-a cerut fiicei sale nelegitime Salomeea să danseze pentru el și drept răsplată i-a oferit capul Înaintemergătorului Domnului, iar pe de altă parte, pentru a se asemăna cu viața înfrânată a profetului vechi-testamentar. Există personae care au afirmat că această zi prefigurează Vinerea Patimilor. Prin urmare, întrucât creștinii ortodocși obișnuiesc să postească în fiecare vineri, ca zi a Răstignirii Domnului, tot astfel se cuvine ca aceștia să țină post și în această sfântă zi.
Tăierea capului Sfântului Ioan Botezătorul reprezintă o sărbătoare cu semnificație eshatologică (referitoare la viața viitoare, cea care va urma celei de-a doua veniri a Mântuitorului Iisus Hristos), precum este și Schimbarea la Față a Domnului și Adormirea Maicii Domnului. Prin Schimbarea la Față se descoperă lumii acesteia chipul pe care îl va avea omul unit cu Hristos – chip de slavă, iar prin Adormirea Maicii Domnului se arată că cel care L-a purtat pe Mântuitor se mută de la viața cea trecătoare la viața veșnică, în vreme ce prin această sărbătoare se relevă lumii în care trăim că toți oamenii care nu au fost străini de pocăința vestită de către Sfântul Ioan Botezătorul vor ajunge în Rai. De aceea, Sfinții Părință ai Bisericii au rânduit ca aceste trei sărbători să fie prăznuite în luna august, ultima lună din cadrul anului bisericesc, ca semn că acest chip al lumii va trece, că vor apărea un cer nou și un pământ nou. (Cartea Apocalipsei, Cap. 21)
Sfântul Ioan Botezătorul a văzut lumina zilei în cetatea Orini, în familia preotului Zaharia. Elisabeta, mama sa, era descendentă a seminției lui Aaron, fratele profetului Moise. Nașterea proorocului Ioan avusese loc cu jumătate de an înaintea nașterii Mântuitorului. Nașterea sa fusese vestită de către arhanghelul Gavriil lui Zaharia în timp ce acesta din urmă slujea la templu. Întrucât preotul nu va da ascultare celor vestite de arhanghel, el va rămâne mut până când fiul său avea să își capete numele predestinat. Există o lungă perioadă din viața acestui sfânt despre care nu există informații. Se știe că s-a retras în pustiu, unde a dus o viață de aspre nevoințe, până când a primit porunca de a începe să predice. Rolul său nu a fost nu numai cel de a pregăti poporul pentru venirea Mântuitorului, ci și Acela de a-L descoperi lumii ca Mesia și ca unic Fiu al Lui Dumnezeu.
Sursa: www.crestinortodox.ro
Autor: Marius-Constantin POPA, Redactor Info APOLLONIA