Vineri, 11 octombrie, la Biblioteca Centrală Universitară „Mihai Eminescu” din Iași, a avut loc întâlnirea anuală de lucru a directorilor de școli din județul Iași. Aceștia au discutat despre toate activitățile derulate în anul școlar 2012-2013, pe care le-au analizat cu minuțiozitate, și au punctat câteva planuri de viitor în ceea ce privește restructurarea învățământului ieșean. La eveniment au fost prezenți directorii școlilor din județul Iași, reprezentanți ai învățământului universitar, primarul municipiului Iași, Gheorghe Nichita, subprefectul Bogdan Abălașei, Mugurel Asăvoaie, purtătorul de cuvânt al Inspectoratului Județean de Jandarmi, Mădălin Ţăranu, coordonator al Compartimentului de Analiză şi Prevenire a Criminalităţii din cadrul Poliţiei Iaşi, lt. col. Dragoș Roșu de la Inspectoratul pentru Situații de Urgență „Mihail Grigore Sturdza” al județului Iași, sindicatele și reprezentanți ai organizațiilor non-guvernamentale, de la World Vision și Alternative Sociale.
„Aspirațiile noastre se duc spre un orizont mai îndepărtat, cel de a deveni la un moment dat capitală culturală europeană și educația nu renunță la acest deziderat, ea nu poate fi disociată de conceptul cultural, încât dacă în anii următori vom dori să așezăm sub un motto demersurile noastre, acesta trebuie să țină de zodia culturii”, a declarat în deschidere prof. dr. Camelia Gavrilă.
Inspectorul general a prezentat în cifre activitățile care s-au derulat în învățământ în anul 2012-2013, a prezentat date statistice despre rețeaua școlară și despre situația mediilor, a notelor la purtare și a exmatriculărilor, despre olimpiade și concursuri naționale și internaționale, cuprinzând tot ceea ce a însemnat o reușită sau o dificultate de-a lungul anului școlar anterior. Prof. dr. Camelia Gavrilă a prezentat și statisticile realizate în urma Examenului Național, precum și cele ale Bacalaureatului. „În privința rețelei școlare, 136 de școli gimnaziale au primit pesonalitate juridică. Am avut grupurile de școli, colegii, licee, colegii tehnice, educaționale, unități de învățământ din mediul rural sau urban pe care le-am monitorizat. Există dificultatea de a monitoriza școli la scală mai mică, dar aflate la distanță. La anvengură vorbim de aproape 140.000 de elevi, destul de echilibrată distribuția lor în mediul rural și urban”.
Pentru acest an școlar, 21 de grădinițe din județul Iași au primit personalitate juridică, astfel încât vor funcționa în județul Iași 227 de unități de învățământ cu personalitate juridică.
Conform statisticilor realizate de Inspectoratul Județean Școlar, numărul de elevi rămași înscriși la sfârșitul anului școlar 2012-2013 a crescut cu 4.438 față de sfârșitul anului școlar precedent, când erau 101.546 de elevi, creștere datorată introducerii clasei pregătitoare în învățământul obligatoriu. Procentul de promovabilitate a ajuns în anul anterior la 95.37%, iar numărul de elevi cu eșec școlar se află în scădere. 4.534 de elevi au rămas repetenți în anul școlar 2012-2013, față de 4.716 elevi în anul 2011-2012.
În final, au fost prezentate cheltuielile de personal, precum și cele pentru materialele achiziționate pentru clasele pregătitoare, suma finală ajungând la 411.000 de lei. În ceea ce privește finanțarea pentru proiectele europene, ISJ Iași a primit în anul școlar 2012-2013 o sumă de 10.673.899 lei, sumă ce a fost cheltuită integral.
Potrivit subprefectului Bogdan Abălașei, din învățământ lipsește aspectul practic. În ciuda faptului că există elevi buni, cu performanțe deosebite, inițiative și proiecte europene, capacitatea de a valorifica aceste puncte tari pe plan local lipsește. Subprefectul a mai subliniat faptul că ar trebui identificate cauzele pentru care elevii aleg să studieze în străinătate sau în alte orașe, pentru că ele pot fi din cauza lipsei de oportunități. „În educație, în perspectivă pe termen lung, trebuie să vorbim de rezultatele învățării. Evaluarea cantitativă și beneficiile asupra societății noastre reprezintă o etapă cu adevărat dificilă, mai ales că valoarea adăugată ține de valori psihologice, ale devotamentului și consecvenței și de cele sociale, ale responsabilității și cointeresării”.
„Seara valorilor este pentru a arăta comunității românești ce înseamnă Iașul”
Fiind prezent la eveniment, primarul Gheorghe Nichita a vorbit despre importanța educației într-o comunitate și i-a îndemnat pe toți directorii de școli să ajute la ridicarea ștachetei învățământului rural. „Este important să iei contact cu starea învățământului, să faci o analiză ca să știi mai departe ce ai de făcut ca strategie pentru viitor. Puține lucruri sunt mai evidente decât importanța socială pe care o are calitatea educației. Sunt foarte atent la ce se întâmplă într-o comunitate în care avem multe probleme legate de ceea ce înseamnă de multe ori comportamentul uman. Sunt constient de rolul educației, de nevoile care vă apasă zi de zi și de diferența imensă de condiții creată de urban și rural”.
Primarul a adus în discuție evenimentul „Seara valorilor”, care va avea loc luni, 14 octombrie. „La Seara Valorilor arătăm comunității românești ce înseamnă Iașul, ce înseamnă valorile educației, ce înseamnă profesorii și elevii acestui județ”.
Autor: Anca TRANDAFIR, reporter Info APOLLONIA