Cunoscutul ziarist Cristian Tudor Popescu se află zilele acestea la Iaşi, pentru a conferenţia în cadrul Congresului Internaţional „Pregătim viitorul promovând excelenţa”, organizat de Universitatea „Apollonia”.
În Sala Chopin din Congres Hall, Palas Mall, la ora 12.20, Cristian Tudor Popescu a luat cuvântul pentru a-şi susţine conferinţa „Presa ca afacere”.
Jurnalistul s-a exprimat mai întâi cu scepticism cu privire la presa tipărită. „În maxim 20 de ani, presa tipărită va deveni precum filatelia, ceva pentru colecţionari”. În spatele termenilor de educaţie, cultură CTP pune verbul „a gândi”. Programul principal al presei actuale este însă „a lua gândul”. Obiectivul principal al presei a devenit „a împiedica gândirea”, şi asta se întâmplă mai ales prin televiziune.
„Textul se împuţinează tot mai mult şi imaginea îi ia locul. Se diminuează astfel creativitatea, cred. Imaginea, cu cât e mai aproape de realitate, cu atât ea nu are rest, nu îţi lasă mintea să creeze. Textul îţi lăsa posibilitatea de a genera creativitatea”, a afirmat ziaristul.
Pentru individul standard mediu să audă un lucru o dată, de două ori, de nenumărate ori reprezintă un adevăr. Pentru intelectual, oameni cu „anticorpi pe creier”, în expresia lui Cristian Tudor Popescu, repetiţia pe ecranul televizorului a aceleiaşi ştiri, a aceloraşi imagini, irită.
Presa de astăzi este o afacere, una care funcţionează pe baza unor sofisme, precum argumentum ad hominem, ignoratio elenchi, argumentum ad misericordiam, argumentum ad populum, argumentum ad baculum, argumentum ex silentio, procedeul întrebării afirmative, procedeul negaţiei afirmative.
„Aceste procedee înseamnă suprimarea gândirii. Cel care lansează un mesaj propagandistic trebuie să se opereze de gândire”, a concluzionat jurnalistul.