Iubitorii de pictură și artă neconvențională au avut parte zilele trecute de un eveniment cu totul deosebit la Iași. La Galeriile de artă Cupola, din Piața Unirii, artistul ieșean Dorin Baba a expus pe simeze 10 lucrări semnate sub genericul, Ciocolata roșie și oameni zâmbitori. La vernisaj au participat prieteni ai artistului, criticii de artă dar și universitari. Despre lucrările expuse au vorbit criticul de artă, Petru Bejan și semioticianul Traian Dinorel Stănciulescu. Amândoi au surprins în scurtele lor intervenții specificul avangardist al operei lui Dorin Baba, dar și tematica social-politică pe care artistul o abordează tot mai mult în lucrările din ultima perioadă. Momentul artistic al vernisajului a fost completat de un performance oferit chiar de către fiica artistului și un apropiat al familiei, care prin gesturi teatrale au încercat să transmită metafora întregii expoziții. Pe de altă parte, însuși artistul a afișat timp de 23 de minute, cât a ținut prelecțiunea criticilor, un zâmbet ducle-amar, unul care vorbește în același timp despre tranziția României în cei 23 de ani de la revoluție, dar și despre vechiul regim.
Criticul Petru Bejan ne-a vorbit despre proiectului pictorului Dorin Baba. ”Ciocolată roșie și oameni fericiți este titlul acestei expoziții tematice despre tranziție și principalele personaje ale acesteia. O expoziție dulce amară, am spune. Ciocolata roșie trimite la ceea ce era dulce cândva, dar roșul are aici și altă conotație, despre tristețe, despre tragismul românesc. Ciocolata roșie este un ingredient care amintește de trecutul nu foarte îndepărtat, de comunism. Gustul amărui se continuă și dincoace de barierele care au marcat trecerea de la un sistem la altul; o perioadă în care se afirmă personalități controversate, dubioase, oameni fără o coloană vertebrală; o perioadă în care unii se bucură, alții suferă; o perioadă de contraste evidente, contraste între generați, între oamenii politici și oameni simpli. În expoziție toate acestea sunt puse în evidență mizând pe mai multe paliere ale forței artistice. De la pictura clasică, la performance, la instalații. Personajele tranziției, așa cum le vede Dorin Baba sunt colorate, controversate. E în expoziție ca metaforă-simbol un altar al rușinii, în care tronează figura cerșetorului, omul zilelor noastre, într-un fel, pentru că îl vezi peste tot. Apar în acel altar al rușinii și personaje satisfăcute, personaje care s-au împlinit, cel puțin din punct de vedere material. Figuri de politicieni, oameni de afaceri. E evident, avem o expoziție cu o încărcătură politică, cu un ton de critică subtilă, o critică în care ironia face casă bună cu limbajul artelor. Dorin Baba este un artist complex care reușește să îmbine toate limbajele și, cu un astfel de proiect, depășește barierele vernisajului clasic. El face vernisaj spectacol.”, a spus criticul de artă Petru Bejan.
Dorin Baba este pictor ieșean, cu origini în localitatea Şipote. Își ia licența în pictură la şcoala ieșeană de arte, Universitatea de arte „George Enescu”, în 1995. A expus în țară și în străinătate, lucrările sale fiind apreciate în America, Japonia, Germania și multe alte state. Are un masterat în managementul culturii și filosofia artei, iar actualmente își finalizează studiile de doctorat în filosofie, la Universitatea „Al. I Cuza”.