Oamenii de știință au reușit să determine indivizii să fie mai creativi suprimând o zonă de la nivelul creierului prin stimularea electrică non-invazivă. Testele proiectate pentru analizarea abilității creierului de a gândi creativ au confirmat reușita cercetătorilor. Diverse părți ale creierului uman funcționează pentru generarea unor noi idei și rezolvarea problemelor, iar alte zone de la nivelul creierului sunt responsabile de „filtrarea” ideilor irelevante, percepțiilor și amintirilor care ar putea incomoda în realizarea unei sarcini. Oamenii de știință au vrut să afle ce s-ar întâmpla dacă această „filtrare” la nivel mental ar fi dezactivată pentru o vreme și dacă acest lucru ar fi folositor în cazul sarcinilor în care creativitatea constituie un avantaj.
Mai multe studii efectuate în domeniu au indicat că o parte din creier denumită cortex prefrontal joacă un rol esențial în controlul cognitiv. O echipă de specialiști americani au speculat că inhibarea cortexului ar putea ajuta oamenii să devină mai creativi în anumite sarcini. Pentru a verifica ipoteza, cercetătorii au apelat la o metodă non-invazivă denumită tDCS (stimulare transcraniană cu impulsuri de curent). Dispozitivul utilizat în acest scop lansează un semnal electric de intensitate slabă spre creier, ce este concentrat asupra unei zone de la nivelul creierului pentru schimbarea comportamentului pacientului. Stimularea electrică influențează semnalele electrice transmise de neuroni, diminuând comunicarea între celulele nervoase din zonă.
Oamenii de știință au utilizat dispozitivul asupra cortexului prefrontal, iar participanților le-au fost arătate câteva obiecte obișnuite și li s-a solicitat să spună repede câteva moduri neobișnuite în care pot fi utilizate acestea. Specialiștii le-au arătat voluntarilor un număr de 60 de obiecte, fiecare pentru câte nouă secunde, notând cât timp le lua participanților să anunțe o folosire neobișnuită (atunci când reușeau acest lucru). Când oamenii utilizează acele obiecte în viața cotidiană, controlul cognitiv îi ajută să se concentreze asupra scopului obișnuit pentru care este utilizat obiectul, filtrând aspectele irelevante. Experimentul a confirmat că inhibarea cortexului a determinat stimularea creativității: dacă voluntarii care făceau parte din grupul de control nu au găsit utilizări neobișnuite pentru 15 din cele 60 de obiecte, cei al căror cortex prefrontal stâng fusese stimulat au ratat numai 8 obiecte și au răspuns, în medie, cu o secundă mai repede.
O diferență de o secundă constituie o schimbare amplă în studiile psihologice. Este probabil cel mai mare efect văzut în două decenii de studii. Indivizii diferă de celelalte primate prin faptul că au o perioadă îndelungată de imaturitate a cortexului prefrontal. Acesta ar putea reprezenta un motiv pentru care copiii nu excelează la sarcinile care necesită multă atenție, însă sunt foarte buni la cele care necesită o imaginație bogată. Este important ca oamenii să nu filtreze anumite lucruri, îndeosebi atunci când învață. Dacă aceștia filtrează informații despre mediu deoarece sunt considerate irelevante, pot fi ratate oportunități de învățare despre anumite lucruri.
Sursa: www.descopera.ro
Autor: Marius-Constantin POPA, Redactor Info APOLLONIA