Contrar credinței populare, care spune că acea persoană care dă ceva, nu mai are nimic, oamenii continuă să își ofere cadouri. Unul dintre cei mai cunoscuți oameni de știință care au analizat extensiv fenomenul este un sociolog, antropolog și etnolog francez, Marcel Mauss (1872-1950), considerat „părintele antropologiei franceze”. El a dedicat acestui aspect un amplu articol monografic intitulat „Eseu despre dar”, apărut în anul 1923. Marea sa contribuție la dezvoltarea științelor sociale este reprezentată, pe de o parte, de conceptul inovator elaborat de dânsul: acesta consideră că un fapt social este întotdeauna pluridimensional (cu aspecte economice, culturale, religioase, simbolice, juridice etc.) și nu se poate reduce niciodată la un singur aspect. A fost preocupat de înțelegerea realităților ca întreg; de aici rezultă o viziune de ansamblu. Perspectiva sociologului se sprijină pe opoziția dintre dar și contra-dar. Prin intermediul unor exemple care făceau referire la diferite culturi, el susține că această opoziție creează, în grupurile de oameni, o stare de dependență reciprocă, iar aceasta permite menținerea sau re-crearea permanentă a legăturii dintre oameni.
Cu o astfel de viziune, omul de știință s-a îndepărtat de ideologia dominantă a anilor 1920, când începuturile mondializării comerțului și transporturilor ajutaseră la răspândirea unei orientări care avea tendința să dea explicații în legătură cu multe fenomene complexe pe baze pur economice. El susținea că fenomenele economice nu pot fi disociate de alte aspecte ale vieții sociale, iar din acest punct de vedere, nici cadourile nu se puteau reduce la un simplu troc sau comportament calculat, dictat de interese materiale. Economiile societăților „primitive” nu erau doar de subzistență sau versiuni simpliste ale economiei de piață, iar dăruirea sau primirea cadourilor nu erau doar fapte economice, ci aveau aspecte multiple. Darul și contra-darul deveneau elementele unei legături complexe, care permiteau societăților respective să existe. Schimbul de cadouri nu este doar o simplă operație economică, ci o materializare a relațiilor sociale.
Sursa: www.descopera.ro
Autor: Marius-Constantin POPA, redactor Info APOLLONIA