Un grup de specialiști britanici au constatat că expunerea creierului la zgomot electric de frecvență înaltă poate îmbunătăți performanțele matematice ale individului. O cercetare de mici proporții publicat recent sugerează faptul că această metodă de stimulare a creierului determină neuronii să funcționeze mai eficient. Această descoperire i-ar putea ajuta pe cei care suferă de boli neurodegenerative, atac cerebral sau dificultăți de învățare. Transcranial random noise stimulation, un gen de stimulare transcraniană denumită și TRNS, presupune stimularea electrică aleatorie a zonelor de la nivelul creierului prin plasarea unor electrozi pe suprafața scalpului. Tehnica este relativ nouă, noninvazivă și nedureroasă. În cadrul cercetării, 51 de studenți britanici au fost împărțiți în două grupuri și li s-a solicitat să realizeze două exerciții aritmetice.
Experimentul a durat cinci zile, timp în care voluntarii care făceau parte din unul dintre cele două grupuri au primit TRNS pe măsură ce realizau sarcinile aritmetice. Sarcinile au testat capacitatea participanților de a face calcule și de a învăța pe de rost (exerciții în care se cerea utilizarea tablei înmulțirii memorate anterior). Spre deosebire de grupul de control, cei care primiseră TRNS au avut performanțe cognitive mult îmbunătățite. În plus, în cazul celor expuși la stimularea transcraniană s-a constatat că îmbunătățirile s-au menținut vreme de o jumărate de an de la experiment. Tehnicile de imagistică sugerează că TRNS crește eficiența de stimulare a zonelor din creier utilizate în vederea aprovizionării de oxigen și substanțe nutritive. La începutul cercetării nu se constataseră diferențe considerabile între cele două grupuri, însă chiar și la șase luni de la experiment, subiecții supuși tehnicii TRNS au dat dovadă de performanțe superioare pe termen lung, față de grupul de control.
Oamenii de știință consideră că TRNS poate ajuta mai multe persoane în comparație cu alte forme de stimulare cerebrală studiate anterior întrucât poate îmbunătăți nu doar procesul de învățare, dar și capacitatea de adunare, scădere și înmulțire a unui șir de numere în cap. Aritmetica mentală constituie o sarcină mai complexă și mai provocatoare, motiv pentru care mai mult de 20 de procentre dintre indivizi se luptă să o realizeze în mod corect. O tulburare de învățare denumită discalculie, caracterizată prin perturbare în învățarea calculului, afectează aproximativ 5-7 procente din populație. Probleme asemănătoare apar, de asemenea, în cazul celor care suferă de boli neurodegenerative sau atacuri cerebrale. Cercetătorii speră ca în viitor această tehnică să poată fi folosită în clinici, săli de clasă și chiar acasă pentru a-i ajuta pe cei care întâmpină probleme în acest sens.
Sursa: www.descopera.ro
Autor: Marius-Constantin POPA, Redactor Info APOLLONIA