Încă de la vârsta de trei ani, copiii au capacitatea de a realiza când nu sunt siguri în privința luării unei hotărâri și încearcă să întoarcă acest lucru în favoarea lor. Există dovezi comportamentale care afirmă că micuții fac acest lucru, dar literatura de specialitate arată că până în perioada preșcolară târzie sunt introspectivi.
O echipă de cercetători a studiat modul în care raționalizarea, memoria și cogniția apar în perioada copilăriei. Se cunoaște faptul că introspecția se dezvoltă la copii în perioada școlii generale, dar s-a dorit să se afle dacă această caracteristică se conturează chiar mai devreme. În cadrul cercetării, specialiștii le-au arătat unor copii cu vârste cuprinse între 3 și 5 ani desene ambigue ale unor obiecte și le-au solicitat acestora să arate spre unul dintre obiecte. Ulterior, copiilor li s-a solicitat să indice spre una din două imagini care reprezentau două chipuri umane diferite: unul care părea încrezător și altul care părea nesigur.
În acest mod, aceștia exprimau cât de încrezători sunt în privința alegerii obiectului din etapa precedentă. În unul dintre testele efectuate, copiilor li s-a cerut să aleagă un obiect dintre cele desenate neclar chiar și atunci când nu erau siguri. Într-un test diferit, ei puteau opta să nu aleagă nici un obiect. Oricare era vârsta lor, copiii tindeau să indice spre chipul care părea indecis, atunci când aleseseră obiectul greșit. De asemenea, în cea de-a doua cercetare, ei optau să nu aleagă nici un obiect atunci când nu recunoșteau obiectele. Manifestându-și refuzul de a identifica obiectele despre care nu erau siguri, micuții și-au îmbunătățit rezultatele testului. Încă de la vârsta de trei ani, copiii nu realizează când comit o greșeală, ei experimentând incertitudinea pe care o pot privi introspectiv. În acest fel, ei pot face apel la introspecție pentru luarea deciziilor.
Sursa: www.descopera.ro
Autor: Marius-Constantin POPA, Redactor Info APOLLONIA