Spre deosebire de alte localități din județul Galați dar și din țară, Tecuciul are astăzi propria Arhivă a a municipiului. După o muncă titanică de mai bine de un an și jumătate, la parterul Primăriei se regăsește o arhivă mare a municipalității care cuprinde toate documentele de la Urbanism, Secretariat, Registrul agricol, Contabilitate, Termsal, Resurse umane, Situații de urgență, Investiții, etc., documente ordonate pe compartimente și pe termen de păstrare.
Mai multe detalii ne-a oferit chiar edilul orașului, Daniel Țuchel, care în ciuda avertismentelor sosite de la Galați, s-a încăpățânat să ducă la bun sfârșit o muncă grea, dar cu un rezultat satisfăcător de care vor beneficia locuitorii urbei. „Vechea arhivă a Tecuciului pe care am găsit-o la subsolul clădirii, nu știu în ce condiții a fost ținută. Cert este că eu am găsit-o răvășită, o mare parte din ea am găsit-o prin garaj aruncată și cea mai mare parte era depozitată în condiții greu de descris la fosta unitate militară sau prin alte părți”, spune edilul.
Astăzi Tecuciul are două arhive: una operativă –cea care se găsește la demisolul clădirii unde fiecare contribuabil are un dosar fiscal personal unde sunt arhivate toate documentele de proprietate, și o arhivă a instituției – care este extrem de valoroasă, pentru că se află în ea documente care au termen de păstrare 50 de ani, sute de ani. „Am reușit să reconstituim toate documentele și astăzi arată așa cum o vedeți. Totodată, arhiva Tecuciului este păstrată astăzi și pe suport magnetic. Acest sistem, al arhivei pe suport magnetic, este făcut pentru fiecare birou. Există o centralizare totală. Un an și jumătate s-a muncit la această arhivă. Spre exemplu, societatea Termsal a avut mii de angajați de-a lungul anilor. Înainte de a fi Termsal a fost Gospodărie comunală. Oamenii care au lucrat acolo au nevoie de adeverințe de vechime, vor să iasă la pensie. Atunci, ei vin la Primărie și cer documente, copii după acte. Sau, Tecuciul a avut C.A.P.-uri iar arhiva C.A.P-ului se găsește tot aici. Primăria, a avut mii de salariați. Tot aici vin și cer fel de fel de documente. Sau, oamenii cer autorizații de construcții de la casa părinților, spre exemplu, din anul 1916. De unde să îi fi dat dacă, ori nu erau, ori nu se mai știe pe unde erau în învălmășeala pe care am găsit-o la preluarea mandatului meu. Acum însă, la acest moment, avem toate documentele arhivate pe ani, pe categorii, pe societăți, pe instituții. Există și arhivă care a fost compromisă la inundațiile din 2007 din vina nu mai știm a cui și nici nu mai interesează, însă nu mai sunt acele documente. Dar ce am putut recupera și reconstitui, am reconstituit tot”, a explicat primarul Tecuciului.
Prezent la fața locului, omul care s-a ocupat de reconstituirea Arhivei Tecuciului ne-a împărtășit câteva amănunte: „Avem documente din 1952 încoace. Iar cele mai multe dintre ele trebuie păstrate în următorii zeci de ani, când probabil nu vom mai fi nici unul dintre noi, cei prezenți astăzi aici, în viață. Ele vor rămâne aici o sută de ani. Un lucru trebuie să știți: în tot județul Galați nu există o astfel de arhivă. Eu cunosc aproape jumătate din acest județ și toate primăriile. Am îmbătrânit în așa ceva, în arhivare, dar la un moment dat, nici eu nu mai credeam că o vom scoate la capăt când am preluat această muncă. Aici sunt milioane de hârtiuțe, se scoate fiecare capsă din ele, se poziționează, etc. ” a spus Carmen Paraschiv, specialistul care s-a ocupat cu recondiționarea arhivei.
Primarul Tecuciului nu consideră munca încheiată. Pentru a trage linie, mai este necesară o clădire a cărei destinație să fie strict pentru păstrarea arhivei orașului. „Ce nu avem însă ar fi o clădire adecvată. Pentru că asta nu avem acum. Mi-aș dori să mutăm societatea Zone Verzi iar pe acel spațiu să putem face o arhivă-clădire care să fie Arhiva municipiului Tecuci. Un spațiu adecvat, cu temperatură optimă, cu tot ce este necesar pentru a putea păstra aceste mii și mii de documente” a încheiat primarul Țuchel.
Autor: Aida ZAHARIA, student anul I CRP, Universitatea APOLLONIA Iaşi