Social

ianuarie 6, 2014
 

De ce se sfințește apa?

Mai multe articole de »
Postat de:
Etichete: , , ,

Atunci când apa este binecuvântată în ziua de Bobotează, credincioșii cer și se roagă ca scopul inițial al apei, ca sursă de viață, binecuvântare și sfințenie, să li se descopere atunci când aceștia o beau. Conform primei cărți a Sfintei Scriputri, facerea lumii a început atunci când Duhul Sfânt se purta deasupra apelor: „Şi pământul era netocmit şi gol. Întuneric era deasupra adâncului şi Duhul lui Dumnezeu Se purta pe deasupra apelor” (Facerea 1, 2). Această „purtare” a Duhului nu reprezintă o simplă trecere pe deasupra apelor, ci cuvântul ebraic original avea un sens mai profund, acela de a încălzi și de a da viață, precum spune Sfântul Vasile cel Mare. „Duhul se purta” înseamnă că El pregătea apele pentru apariția vieții. Prin urmare, conform aceluiași Vasile cel Mare, apa constituie elementul în care și din care a apărut viața pământească. În cadrul întregii Sfinte Scripturi, apa joacă un rol esențial și „mistic” în existența umană și în relația omului cu Creatorul său.

Cu toate acestea, conform cărții Facerii, capitolul al VI-lea, unde este relatat episodul potopului, apa poate, de asemenea, aduce moartea, sau viață, așa cum se poate deduce din episodul în care Moise lovește piatra cu toiagul, iar aceasta izvorăște apă pentru pribegii însetați. Dacă apele Mării Roșii s-au despărțit, permițându-le evreilor să treacă cu bine și astfel, protejând viața, aceleași ape s-au prăvălit asupra armatelor egiptene și le-au înnecat.

În cadrul Noului Testament, apa devine mijlocul prin care Sfânta Treime s-a descoperit, în timpul Botezului Mântuitorului. În timpul Botezului Lui Iisus Hristos, prin punerea mâinii Sfântului Ioan Botezătorul, înțelesul spiritual și potențialul apei, ca sursă de viață, este reafirmat, precum în cazul creației lumii. Într-un discurs avut la praznicul Botezului Domnului, Sfântul Ioan Gură de Aur preciza faptul că în ziua Botezului Său, Iisus sfințise și firea apelor.

Botezul Mântuitorului Iisus Hristos a însemnat, de asemenea, o sfințire definitivă a lumii. La râul Iordan, El a alungat răul din apă și, prin ea, din întreaga fire. Prin această sfințire, apele râului au dobândit chipul tainic prezis de profeții vechi-testamentari, devenind imaginea izvoarelor mântuirii (Isaia 12, 3). Odată sfințită, apa simbolizează Duhul Sfânt, care îl recreează pe om din apa botezului, pentru împărăția cerurilor și semnifică întreaga creație, izbăvită și sfințită de către Dumnezeu. An de an, cu ocazia slujbei de Bobotează, se sfințesc apele în amintirea faptului istoric al Botezului Mântuitorului, însă și în vederea sfințirii și binecuvântării întregii naturi, revărsând asupra ei deplinătatea harului lui Iisus Hristos, prin mijlocirea apei sfințite. Pentru sublinierea amplorii acestei slujbe, se obișnuiește ca ea să fie săvârșită în afara bisericii, în apropierea unui izvor, râu, sau fântână, indicându-se, în acest fel, dimensiunea cosmică a slujbei prin care Biserica dorește să sfințească întreaga fire, prin darul Sfântului Duh și stropirea cu „apa mântuirii”.

Atunci când apa este binecuvântată în ziua Bobotezei, credincioșii cer și se roagă ca scopul inițial al apei, ca sursă de viață, binecuvântare și sfințenie să le fie descoperit atunci când aceștia o beau. În Grădina Edenului, Adam s-a bucurat de o relație unică față de creație, ca stăpân al acesteia. În urma căderii, când a fost alungat din Grădina Edenului, Adam a auzit cuvintele: „Blestemat este pământul din cauza ta! Cu osteneală te vei hrăni din el în toate zilele vieţii tale!” (Facerea 3, 17). De atunci, Adam a fost supus naturii și nu a mai fost stăpânul acesteia. Prin Mântuitorul Iisus Hristos, însă acest blestem este ridicat, precum și blestemul morții este ridicat din natura umană prin Înviere. Datorită venirii Mântuitorului și lucrării mântuitoare și răscumpărătoare a Acestuia, omul și creația au fost împăcați. În acest fel, creația poate îndeplini, încă o dată, nu numai nevoile fizice ale omului, ci și elementele naturii pot fi, și de fapt sunt, surse de har și vindecare, întrucât noi ne închinăm Domnului Vieții. Prin urmare, sfințirea aghiezmei mari de Bobotează reprezintă o reafirmare a faptului că, prin Botezul Său, Mântuitorul Hristos a ridicat blestemul păcatului originar și i-a oferit din nou acestuia bunătatea creatoare a naturii.

Sursa: www.doxologia.ro





 
 

 

Pregătiri pentru slujba de Bobotează, la Iași

Timp al sacralității și al îmbrățișării sentimentului religios, Boboteaza marchează finalul sărbătorilor de iarnă. Ca în fiecare an, pe 6 ianuarie, în curtea Catedralei Mitropolitane din Iași va avea loc Slujba d...
de
 

 
 

Terminal nou la Aeroportul Iaşi

În urmă cu câteva zile, conducerea Aeroportului Internaţional Iaşi a anunţat inaugurarea noului terminal pentru pasageri. La evenimentul ce va avea loc sâmbătă, sunt invitate oficialităţi locale, dar şi de la Bucure...
de
 

 
 

Ieşenii au căldură în calorifere

Din cauza temperaturilor scăzute din ultima perioadă, ieşenii racordaţi la sistemul centralizat de termoficare au de sâmbătă căldură în calorifere. Cu toate acestea, nu toţii locatarii vor să beneficieze încă de a...
de
 

 

 

Mii de pelerini, prin ploaie, pe Calea Sfinţilor

Au îndurat vântul rece şi ploaia, arătând că vremea rea nu poate sta în calea credinţei lor. Mii de credincioşi au luat parte duminică seară la procesiunea Calea Sfinţilor, în care moaştele Sfintei Cuvioase Parasc...
de
 

 
 

Întâlnire cu poeta Ruxandra Cesereanu la Bistrot de Venise

Sâmbătă, 17 octombrie a.c., începând cu ora 16:00, selectul local veneţian Bistrot de Venise(Calle dei Fabbri, San Marco 4685, Veneţia) găzduieşte întâlnirea cu poeta Ruxandra Cesereanu şi cu traducătorul Giovanni ...
de
 

 




 
Marmura iasi Promovare online Carucioare copii suplimente nutritive & pro nutrition Granit iasi