Cu prilejul Congresului Internaţional „Pregătim viitorul promovând excelenţa”, care se desfăşoară la Palas Mall în perioada 27 februarie-1 martie, Varujan Vosganian susţine astăzi, ora 15.00, în sala Chopin, în cadrul secţiunii Forum Jurnalistic: Ştiri, Educaţie, Cultură, conferinţa cu titlul „Rolul presei în depăşirea crizei mentalităţilor”.
Prelegerea lui Varujan Vosganian a fost o pledoarie pentru viziunea socială, nu pentru schimbare socială, pentru înţelegerea libertăţii ca un drept asumat. „Mentalităţile reprezintă unitatea de măsură, dacă se poate spune aşa, pentru viziunea de ansamblu a unei societăţi. Singura victorie pe care cineva o poate avea, nu e aceea de a schimba lumea, ci de a avea o viziune asupra lumii. Presa îşi împlineşte rolul său în măsura în care îi ajută pe români să aibă o viziune”, a afirmat omul politic.
„Suntem într-o criză generalizată în România”, a declarat Vosganian. „Pecetea perioadei pe care o trăim este că în 25 de ani am experimentat mai toate variantele şi că nu mai găsim soluţii pe termen lung, decât poate soluţii imediate. Fiecare din compartimentele societăţii româneşti are problemele sale. A arăta cu degetul spre un domeniu sau altul nu e o soluţie. Omul politic nu e nici mai bun, nici mai rău decât sindicaliştii, jurnaliştii etc. Criza românească este o criză profundă, şi anume lipsa sensului. Criza de sens este marca acestui moment pe care-l trăim”, a continuat acesta.
Revenind la titlu, Varujan Vosganian a precizat că „presa trebuie să joace astăzi un rol de natură culturală. Însă în ce priveşte instituţiile de cultură, precaritatea materială este vizibilă.” Presa este în mare precaritate materială, motiv pentru care ea devine condiţionată, susţinută financiar şi dependentă de această susţinere, de politica finanţatorului. Presa nu poate fi astfel un promotor al mentalităţilor. „O comunicare presupune în mod obligatoriu ca niciunul din cei doi interlocutori să nu pună concluzii, să nu vină cu adevărul lui de acasă. Arta nu trebuie să pună concluzii. Presa este o expresie artistică, chiar dacă în ultima vreme e tot mai mult oratorie şi pune concluzii. Presa actuală pare că nu mai are nevoie de interlocutor, ci de consumator. Pe cel care vorbeşte îl interesează mai mult raitingul, şi mai puţin calitatea”, a afirmat omul politic.
Ideologia dominantă în România a fost populismul. „Populistul nu se sacrifică niciodată, el nu crede, el doar vede ce i-ar trebui celui din faţa lui. Cei mai talentaţi oameni politici, jurnalişti, sunt la noi intuitivii. Dar presa nu trebuie să aibă o ideologie, ea trebuie să abandoneze populismul. Interlocutorul nu trebuie să fie doar un individ, ci o persoană, pe care o poţi privi în ochi şi să-i vorbeşti”, a declarat Vosganian.
Presa nu trebuie să vină cu adevărul şi cu dreptatea. Ea nu trebuie să fie moralizatoare. Ea trebuie să informeze şi să lase pe fiecare să judece. „Atunci când ştirile respectă o deontologie, când sunt doar probe şi vin cu o anumită independenţă, atunci presa va fi cu adevărat un promotor al emancipării societăţii”, a concluzionat omul politic.