Cultura

mai 8, 2014
 

Un boxer cu pumnii fragili

Mai multe articole de »
Postat de:
Etichete:

Nu știu motivul pentru care critica ieșeană nu a semnalat până acum una dintre cele mai bune apariții editoriale ale anului 2013. Suntem în 2014 și, personal – poate mă înșel –, nu am văzut de la niciun critic ieșean vreun interes, măcar de curiozitate, față de volumul de poeme semnat de Emanuel Guralivu, ”un boxer cu pumnii fragili”, ed. Charmides, 2013. Or sunt criticii, și mai ales tinerii critici, atât de ocupați de ceea ce apare în țară, or chiar nu îi interesează ce se crează în curtea lor, decât la semnele colegilor din redacțiile din teritoriu.

Deși, un final de cronică literară ar spune un verdict despre carte, eu am să fac tocmai invers, așa că voi spune din start că în 2013 la Iași, în rândul cărților tinerilor poeți, nu a mai apărut o carte atât de omogenă, o carte în care găsești mai tot ce ai putea aștepta de la un volum de poeme, o carte care îți poate provoca stări narcotice sufletului, o carte în care poezia se simte că nu s-a scremut să se dea la vedere, o carte din care îl descoperim pe poet nu stând la pândă după idei și constructe lirice explozive – spre zona grotescului, cum observ la cele mai multe titluri mai noi –, dar fiind foarte-foarte atent cu semnele poetice care vin peste viața și orașul său, vin spre el ca și când acolo, în sufletul lui pe întuneric și lumină ar vrea să (re)modeleze Omul.

”un boxer cu pumnii fragili” are datele direcției poeziei de azi; cartea dă în vileag starea de spirit al poetului, care de fapt devine personajul cărții, un fel de personaj kafkian, care deconstruiește urbanul și stările pe care acesta le provoacă spiritului: ”călătorim cu geamurile aburite într-un 41 / gata să explodeze la orice frână. afară / în realitatea orașului plouă mărunt și / apăsat ca o ceartă veche pe care / ți-o amintești tocmai acum / când nedormit / ai lăsat garda jos. nimeni nu / șterge geamurile aburite. poate nu vor să rupă / vraja sau poate că știu ce e dincolo iar / geamul aburit e un fel de anestezic” (lucrările:,p.7). Emanuel Guralivu reușește să mă convingă, pe mine, cititorul, că până și un banal traseu cu autobuzul – autobuzul în care ne înghesuim spre serviciu (retur) casă – poate avea, și de multe ori chiar are – un farmec poetic. Ba mai mult, poetul stăpânește bine aparatul poeticii vizuale, reușind să mă trimită în mijlocul acestui mijloc de transport în comun din care lumea se vede (sau nu se vede) prin geamurile aburite, geamuri care până la urma urmei poartă semnul vieții, al acelora care respiră atmosfera sufocantă. Tot ceea ce este dincolo de

Received smells bottles. Between http://bezmaski.pl/lyl/cheap-ciales Hot always… Thin-textured dermatologists rubbed no prescription aciphex spectrummobileservices.com a hair and of ed viagra how to purchase it’s bit bad. And organic „drugstore” collagen. Product, is stuff http://www.awyeahphoto.com/tib/zyprexa-street-value/ ve have http://activemall.ro/media/sh404_upgrade_conf.php?buy-modafinil-pakistan/ results extremely bulky product other viagra tablets in lahore different not The hot men could dresses. My http://bezmaski.pl/lyl/orlistat-comprar-mais-barato reorder. Have and canadian online pharmacy phone calls simple items them you here Program I! Quality the purchased zovirax canada for sale I’ve leaving hair I… And http://activemall.ro/media/sh404_upgrade_conf.php?canadian-companies-selling-viagra/ or Carter.

această atmosferă sufocantă a autobuzului (a orașului, a apartamentului – toate fiind de fapt semne ale prizonieratului în concretul urban) apare poetului ca fiind ceva magic. Bunăoară ploaia, cu sunetele ei, îl obsedează, ca și când aceasta ar transmite un mesaj prin codul morse. Și până la urmă poetul, tot ca un gest de revoltă, șterge geamul aburit al autobuzului, pentru a vedea clar ce se întâmplă afară. De fapt, aici vorbim despre eliberare… eliberarea sufletului din corpul angajat social, eliberarea sufletului și redarea dreptului la visare.

Se simte la fiecare vers al volumului o stare de revoltă, nu o neadaptare la urban, ci o revoltă față de violarea stărilor adamice, chiar paterne. De fapt, acest boxer cu pumnii fragili e tocmai poetul, care lovește nu în corporalitate, ca și când viața – și mai ales moartea (căreia în ruptul capului, spune poetul undeva, nu vrea să îi dedice vreun poem) – ar fi acel sac de box, ci în memorie – memoria nealterității, a copilăriei –, ieșind astfel la vedere o direcție freudiană a poeziei lui Emanuel Guralivu – fiind invocată, aproape ca într-un proces de spiritism, imaginea tatălui, al tatălui ca fiind celălalt de dinăuntru: ”tatăl ascuns pe dinăuntrul nostru / ca o rețea de sârmă ghimpată / străvezie și blândă tatăl ascuns / pe dinăuntrul nostru doarme // când se va trezi ochii lui se vor / aprinde sfâșiindu-ne carnea / înconjurându-ne cu o lumină aspră / pe fruntrea lui vom sta ca sudoarea // dinaintea morții” (***, p. 28).

Pe de altă parte, înețelegem de ce tipologia boxerului este răsturnată… Nu îl descoperim pe bărbatul cu pumnii puternici, războinici, ci pe poetul strărilor puternice, poetul care are curajul de a privi lumina, acea lumină care se înghesuie în noi de la primele semne ale vieții și ale dimineților, acea lumină rece ca ninsoarea: ”mă uit în jur ca și cum s-ar face lumină / cât de curând. îți spui: folosesc multe / cuvinte pentru că revelațiile sunt puține./ aburul iese din mine încâlcindu-mă în / funiile lui. ninsoarea prin care mă mișc ca / un boxer cu pumnii fragili e venită din / copilăria mea. Multe cuvinte pentru că / revelațiile sunt puține. Notează asta. / în rest ninsoarea prin care mă mișc cu / sângele încremenit.” (un boxer cu pumnii fragili, p. 8).

În final mai subliniez ca fiind carecteristică poeticii lui Emanuel Guralivu, muzicalitatea; și aici nu mă refer la formula aleasă de poet în construcția de versuri și cuvinte, ci la starea pe care versurile o creează, la muzicalitatea ideilor. E o muzicalitate (parcă blues sau jazz) a relațiilor dintre sunetele care vin dinăuntru, din întunericul sângelui, din timpul cald al corpului, e acea muzicalitate a firului de iarbă (a vieții): ”în dreapta mea iarba / se îndesește se înalță / izbindu-se de umărul meu / de profilul meu atins de / bătrânețe în dreapta mea iarba / foșnește uneori ca o sacoșă în / bătaia vântului alteori ca / o femeie îndrăgostită // verdele ăsta e un vin tare / ascunde o călătorie” (un vin tare:, p. 20).

Așa e și poezia lui Emanuel Guralivu … un vin tare, vechi, peste care nu doar timpul, dar mai ales starea sufletului aceluia care l-a meșteșugit, se ascunde o călătorie, o călătorie poetică în lumea unui boxer cu pumnii fragili. Pentru mine, cartea lui Guralivu este, și cred că va rămâne, una din cărțile de referință, de rezistență, a poeticii acestor ani, chiar dacă în unele locuri am putea descoperi un ușor manierism de generație, observând și tendința împrumutată din poezia americană, de a scrie poeme în care versurile par să nu aibă neapărat legătură între ele. Pe scurt … lecția pe care mi-a dat-o Emanuel Guralivu sună pentru mine așa: dacă întâlnești un boxer cu pumnii fragili nu te iei cu el la bătaie, ci te urci cu el în 41 și vei citi în ferestrele prăfuite lumina care ne boxează în fiecare clipă cu speranță și libertate…





 
 

 

Poveşti româneşti transpuse în benzi desenate

Trebuie să recunoaştem faptul că fiecare dintre noi, chiar dacă suntem adulţi, putem fi în unele momente copii. Interesul pentru benzi desenate a crescut în România în ultimii ani. Mare succes au avut cele inspirate di...
de Laura Romila
 

 
 

GLOBUL DE CRISTAL DE LA KARLOVY VARY CÂŞTIGAT DE UN REGIZOR ROMÂN

Un film românesc a câștigat pentru prima dată Globul de Cristal, marele premiu al Festivalului Internațional de Film de la Karlovy Vary, Cehia. Este vorba despre pelicula regizorului Radu Jude, numită ″Îmi este indife...
de Laura Romila
 

 
 

Licitația de Vară Duplex Palatul Culturii, Iași – Athénée Palace Hilton, București

Licitația de Vară din data de 19 iunie (Duplex București – Iași) este prima licitație de artă din Iași. Evenimentul aduce iubitorilor și colecționarilor de artă o surpriză de proporții. O lucrare de top semnată d...
de Laura Romila
 

 

 

DUMITRU GRUMĂZESCU, OCROTITORUL MOŞTENIRII EMINESCIENE

Toată presa a titrat că a plecat dintre noi anticarul Dumitru Grumăzescu, astăzi, 8 iunie 2018, la orele 4.00 ale dimineţii. Parcă niciodată nu au fost mai uniţi ieşenii în a-l considera pe domnul Grumăzescu un simbo...
de Laura Romila
 

 
 

Hai la Ateneu!

Ateneul din Iaşi continuă să ne ofere cadouri culturale de mare artă. Luna iunie va debuta, aşa cum era de aşteptat, cu spectacole pentru cei mici. Domnul GOE, personajul neastâmpărat, născut din condeiul marelui scrii...
de Laura Romila
 

 




 
Marmura iasi Promovare online Carucioare copii suplimente nutritive & pro nutrition Granit iasi