Cultura

noiembrie 27, 2013
 

„Poeme pentru păsări şi extratereştri”, expoziţie la Galeriile „Pod-Pogor” semnată de Cristian Bădiliţă

Mai multe articole de »
Postat de:
Etichete: , , , ,

Cunoscutul specialist în patristică, eseist, traducător şi poet Cristian Bădiliţă a fost aseară prezent la Iaşi pentru a-şi vernisa expoziţia „Poeme pentru păsări şi extratereştri”, o expoziţie în care poezia şi grafica vin împreună într-o expresie nouă, inedită, ca într-o joacă foarte serioasă.

Moderatorul evenimentului, scriitorul Dan Lungu a subliniat în debutul întâlnirii faptul că Cristian Bădiliţă are acest talent rar, că orice ar face îi iese foarte bine, referindu-se la multitudinea de genuri în care acesta s-a exprimat în cele peste 40 de volume ale sale, reprezentând poeme, eseuri, cărţi de teologie, traduceri, jurnale etc.

Hortensiu Aldea, invitat să vorbească despre expoziţie  a definit-o ca pe o manifestare cu totul deosebită. „Ca să abordăm această expoziţie, având în vedere pregătirea, orizontul intelectual al domnului Bădiliţă, ar trebui să fim nişte extratereştri foarte bine pregătiţi spiritual”, a precizat acesta în ton de glumă. El a insistat pe faptul că expoziţia trădează mai curând seva lirică decât pe cea de grafician a autorului ei şi că este alcătuită dintr-un fel de picto-poeme.

Această nouă postură a lui Bădiliţă, a adăugat vorbitorul, „îl scoate pe om din monotonia obişnuită, îl face să gândească. Bădiliţă tulbură cititorul, îl duce în altă lume decât în cea a poeziei clasice în care a fost educat”.

Luând cuvântul, Cristian Bădiliţă a subliniat două lucruri asupra expoziţiei: axioma principală a acestui demers a fost o îndârjire că poeticul este, asemenea sacrului, o componentă esenţială a fiinţei umane şi că demersul acesta reprezintă o expoziţie care trebuie citită.

„Recompun poemul prin planşă, de aceea veţi şi găsi un poem în 3-4 variante. E o reîncarnare a cuvântului practic în aceste imagini”, a concluzionat semnatarul expoziţiei.

Vernisajul a fost continuat printr-o mini-conferinţă asupra „Semnificaţiei şi originii Crăciunului”, în care Cristian Bădiliţă s-a referit la data Crăciunului, modalitatea în care aceasta a fost stabilită şi de când a fost stabilită, iar apoi la semnificaţia pomului de Crăciun.

Deşi aparent toţi ştim ce e Crăciunul, acesta, se pare, pune mari probleme din punct de vedere teologic şi istoric. În mod poate şocant, în primele trei secole de creştinism, Crăciunul n-a existat. Sărbătoarea esenţială era Paştele. Creştinul adevărat trebuia să îşi amintească de cei trecuţi la împărăţia lui Dumnezeu. Exista, în mod mai larg, un refuz al sărbătoririi datei de naştere a oricărui individ în primele secole creştine.

Nu naşterea, întruparea, ci epifania, manifestarea divinităţii lui Hristos pe Pământ, apare ca sărbătoare în spaţiul eretic, la Clement din Alexandria şi la gnosticii din Alexandria. Aceasta era stabilită pe 6 ianuarie, pentru a contracara o credinţă egipteană. Gnosticii refuzau întruparea şi recunoşteau doar epifania, Botezul, pogorârea Duhului Sfânt. Data de 6 ianuarie a fost acceptată inclusiv de tendinţa ortodoxă din Orient. Constantin cel Mare este cel care propune o dată alternativă, după cultul soarelui şi urmând faptul că Iisus însuşi este în Vechiul Testament numit Soarele Dreptăţii. Se cade de acord asupra zilei de 25 decembrie în anul 336. Prima dată s-a sărbătorit Crăciunul la Roma. Şi până astăzi, cele două date au rămas amândouă valabile, alternative.

În ce priveşte Pomul de Crăciun, apariţia lui e situată prin Evul Mediu, secolele XII-XIII, în reprezentaţiile religioase ale trupelor de teatru. La origine, pomul de Crăciun era un pom al căderii, din fructele căruia Adam şi Eva au muşcat. După cădere urma răscumpărarea. Pomul era împodobit cu mere, dar şi cu ostii, antidotul mărului. Semnificaţia pomului este aşadar teologic-biblică.

Treptat, pomul a fost mutat din pieţe în case, iar pentru că numai bradul era verde în acea perioadă a anului, s-a stabilit să fie el Pomul de Crăciun. Podoabele din brad sunt darurile pe care magii le-au adus lui Iisus la naştere. Lumânările apar destul de tărziu, ca simbol al lui Iisus, lumina lumii care înlătură întunericul.

Pomului este aşadar la început al căderii, dar prin întruparea lui Iisus, acest pom devine unul al mântuirii, al vieţii.

Expoziţia „Poeme pentru păsări şi extratereştri este una cu vânzare şi va rămâne deschisă în intervalul 10.00-17-00, până pe 31 decembrie.

 

IMG_3274

 

IMG_3273

 

IMG_3272

 

 

 

 

 





 
 

 

O nouă expoziţie de pictură în Iaşi

Orice iubitor de artă poate vizita până pe 31 august,  Expoziţia de pictură ,,EmiNeTo” din cadrul Galeriei de Artă Grand Hotel Traian. Autorul operelor de artă este Sabo-Bucur Marius Nicolae, absolvent  al Liceului d...
de
 

 
 

Celebrarea spiritului naţional

Anul trecut, evenimentele dedicate zilei naţionale la Iaşi au înregistrat un record de audienţă, de peste 10.000 de persoane. Nici anul acesta, Iaşul nu se va lăsa mai prejos, după cum a declarat primarul Mihai Chirica....
de
 

 
 

Festivalul „Teodorenii”, la a doua ediţie

Concurs de traduceri şi creaţii literare, expoziţii, spectacole de teatru, degustări de vin şi dezbateri pe diferite teme, toate acestea şi nu numai îi vor aştepta pe ieşeni la Festivalul „Teodorenii”. Aflat la a d...
de
 

 

 

Dali şi Divina Commedia

Zilele acestea ieşenii au prilejul de a vizita expoziţia „Salvador Dali – Divina Commedia”, găzduită de Muzeul Unirii. Vernisajul expoziţiei a avut loc joi, 21 octombrie şi s-a bucurat de o prezenţă numeroasă a i...
de
 

 
 

Pelerinaj, de la Iaşi la Barbizon

Simezele Galeriilor de Artă ale Ateneului Tătărași au găzduit joi seara un eveniment plastic deosebit, vernisajul expoziţiei „Pelerinajul cultural”. Expoziţia de pictură propune o parte din lucrările realizate de p...
de
 

 




 
Marmura iasi Promovare online Carucioare copii suplimente nutritive & pro nutrition Granit iasi