Cultura

noiembrie 27, 2013
 

„Poeme pentru păsări şi extratereştri”, expoziţie la Galeriile „Pod-Pogor” semnată de Cristian Bădiliţă

Mai multe articole de »
Postat de:
Etichete: , , , ,

Cunoscutul specialist în patristică, eseist, traducător şi poet Cristian Bădiliţă a fost aseară prezent la Iaşi pentru a-şi vernisa expoziţia „Poeme pentru păsări şi extratereştri”, o expoziţie în care poezia şi grafica vin împreună într-o expresie nouă, inedită, ca într-o joacă foarte serioasă.

Moderatorul evenimentului, scriitorul Dan Lungu a subliniat în debutul întâlnirii faptul că Cristian Bădiliţă are acest talent rar, că orice ar face îi iese foarte bine, referindu-se la multitudinea de genuri în care acesta s-a exprimat în cele peste 40 de volume ale sale, reprezentând poeme, eseuri, cărţi de teologie, traduceri, jurnale etc.

Hortensiu Aldea, invitat să vorbească despre expoziţie  a definit-o ca pe o manifestare cu totul deosebită. „Ca să abordăm această expoziţie, având în vedere pregătirea, orizontul intelectual al domnului Bădiliţă, ar trebui să fim nişte extratereştri foarte bine pregătiţi spiritual”, a precizat acesta în ton de glumă. El a insistat pe faptul că expoziţia trădează mai curând seva lirică decât pe cea de grafician a autorului ei şi că este alcătuită dintr-un fel de picto-poeme.

Această nouă postură a lui Bădiliţă, a adăugat vorbitorul, „îl scoate pe om din monotonia obişnuită, îl face să gândească. Bădiliţă tulbură cititorul, îl duce în altă lume decât în cea a poeziei clasice în care a fost educat”.

Luând cuvântul, Cristian Bădiliţă a subliniat două lucruri asupra expoziţiei: axioma principală a acestui demers a fost o îndârjire că poeticul este, asemenea sacrului, o componentă esenţială a fiinţei umane şi că demersul acesta reprezintă o expoziţie care trebuie citită.

„Recompun poemul prin planşă, de aceea veţi şi găsi un poem în 3-4 variante. E o reîncarnare a cuvântului practic în aceste imagini”, a concluzionat semnatarul expoziţiei.

Vernisajul a fost continuat printr-o mini-conferinţă asupra „Semnificaţiei şi originii Crăciunului”, în care Cristian Bădiliţă s-a referit la data Crăciunului, modalitatea în care aceasta a fost stabilită şi de când a fost stabilită, iar apoi la semnificaţia pomului de Crăciun.

Deşi aparent toţi ştim ce e Crăciunul, acesta, se pare, pune mari probleme din punct de vedere teologic şi istoric. În mod poate şocant, în primele trei secole de creştinism, Crăciunul n-a existat. Sărbătoarea esenţială era Paştele. Creştinul adevărat trebuia să îşi amintească de cei trecuţi la împărăţia lui Dumnezeu. Exista, în mod mai larg, un refuz al sărbătoririi datei de naştere a oricărui individ în primele secole creştine.

Nu naşterea, întruparea, ci epifania, manifestarea divinităţii lui Hristos pe Pământ, apare ca sărbătoare în spaţiul eretic, la Clement din Alexandria şi la gnosticii din Alexandria. Aceasta era stabilită pe 6 ianuarie, pentru a contracara o credinţă egipteană. Gnosticii refuzau întruparea şi recunoşteau doar epifania, Botezul, pogorârea Duhului Sfânt. Data de 6 ianuarie a fost acceptată inclusiv de tendinţa ortodoxă din Orient. Constantin cel Mare este cel care propune o dată alternativă, după cultul soarelui şi urmând faptul că Iisus însuşi este în Vechiul Testament numit Soarele Dreptăţii. Se cade de acord asupra zilei de 25 decembrie în anul 336. Prima dată s-a sărbătorit Crăciunul la Roma. Şi până astăzi, cele două date au rămas amândouă valabile, alternative.

În ce priveşte Pomul de Crăciun, apariţia lui e situată prin Evul Mediu, secolele XII-XIII, în reprezentaţiile religioase ale trupelor de teatru. La origine, pomul de Crăciun era un pom al căderii, din fructele căruia Adam şi Eva au muşcat. După cădere urma răscumpărarea. Pomul era împodobit cu mere, dar şi cu ostii, antidotul mărului. Semnificaţia pomului este aşadar teologic-biblică.

Treptat, pomul a fost mutat din pieţe în case, iar pentru că numai bradul era verde în acea perioadă a anului, s-a stabilit să fie el Pomul de Crăciun. Podoabele din brad sunt darurile pe care magii le-au adus lui Iisus la naştere. Lumânările apar destul de tărziu, ca simbol al lui Iisus, lumina lumii care înlătură întunericul.

Pomului este aşadar la început al căderii, dar prin întruparea lui Iisus, acest pom devine unul al mântuirii, al vieţii.

Expoziţia „Poeme pentru păsări şi extratereştri este una cu vânzare şi va rămâne deschisă în intervalul 10.00-17-00, până pe 31 decembrie.

 

IMG_3274

 

IMG_3273

 

IMG_3272

 

 

 

 

 





 
 

 

Poveşti româneşti transpuse în benzi desenate

Trebuie să recunoaştem faptul că fiecare dintre noi, chiar dacă suntem adulţi, putem fi în unele momente copii. Interesul pentru benzi desenate a crescut în România în ultimii ani. Mare succes au avut cele inspirate di...
de Laura Romila
 

 
 

GLOBUL DE CRISTAL DE LA KARLOVY VARY CÂŞTIGAT DE UN REGIZOR ROMÂN

Un film românesc a câștigat pentru prima dată Globul de Cristal, marele premiu al Festivalului Internațional de Film de la Karlovy Vary, Cehia. Este vorba despre pelicula regizorului Radu Jude, numită ″Îmi este indife...
de Laura Romila
 

 
 

Licitația de Vară Duplex Palatul Culturii, Iași – Athénée Palace Hilton, București

Licitația de Vară din data de 19 iunie (Duplex București – Iași) este prima licitație de artă din Iași. Evenimentul aduce iubitorilor și colecționarilor de artă o surpriză de proporții. O lucrare de top semnată d...
de Laura Romila
 

 

 

DUMITRU GRUMĂZESCU, OCROTITORUL MOŞTENIRII EMINESCIENE

Toată presa a titrat că a plecat dintre noi anticarul Dumitru Grumăzescu, astăzi, 8 iunie 2018, la orele 4.00 ale dimineţii. Parcă niciodată nu au fost mai uniţi ieşenii în a-l considera pe domnul Grumăzescu un simbo...
de Laura Romila
 

 
 

Hai la Ateneu!

Ateneul din Iaşi continuă să ne ofere cadouri culturale de mare artă. Luna iunie va debuta, aşa cum era de aşteptat, cu spectacole pentru cei mici. Domnul GOE, personajul neastâmpărat, născut din condeiul marelui scrii...
de Laura Romila
 

 




 
Marmura iasi Promovare online Carucioare copii suplimente nutritive & pro nutrition Granit iasi