Zilele acestea, Iaşul deschide o nouă poartă către regatul culorilor, oferind iubitorilor de artă şansa de a dialoga cu sensibilitatea pictorului Vasile Brânzan. Vernisajul acestei pledoarii închinate frumosului a avut loc marţi, 11 noiembrie, şi a reunit opere ce acoperă un larg spectru estetic, de la portrete şi natură moartă până la peisaje bucolice.
Pictură ce poartă amprenta stilistică a şcolii ruse, demersul lui Vasile Brânzan transcede orice impuls de a şoca prin tematică ori culoare. Ieşean prin adopţie, Vasile Brânzan cultivă o abordare clasică, iar un ochi neinstruit ar fi tentat să îl acuze pe autor de anacronism ori de academism excesiv. Portretele sale sunt semn al eternei reîntoarceri a artistului la nevoia de explorare a hărţii trăirilor umane. Astfel, pentru pictorul basarabean, chipul uman nu e altceva decât o stâncă solitară erodată de suferinţa, iubirea, ori speranţa ieşite din matca autocenzurii.
La prima vedere, pictura lui Vasile Brânzan poate părea un studiu artistic al încremenirii. Cu toate acestea, natura moartă şi peisajele sale ascund tumultul vital al creatorului dominat de dorinţa sinceră de a împărtăşi frumosul. În ciuda unei abordări stilistice canonice şi a unor influenţe asumate, operele lui Vasile Brânzan rămân un reper al originalităţii artistice cu care iubitorii de frumos pot intra în dialog la Galeria Cupola din Iaşi.
Periplul coloristic semnat Vasile Brânzan, intitulat „Privire spre sentimente”, poate fi admirat până pe 20 noiembrie.
Andrei Alecsa