Vineri, 26 octombrie, în Sala Mare a Teatrului Național „Vasile Alecsandri” Iași, scriitorul francez François Weyergans, laureat al Premiului Goncourt, și jurnalistul Cristian Tudor Popescu au dezbătut despre literatură și cinematografie, în cadrul celei de-a patra seri a Festivalului Internațional de Literatură și Traducere Iași (FILIT).
François Weyergans povestește faptul că cinematografia i-a adus noțiunea de ritm și de montaj în activitatea de a scrie. A adus în discuție tema dublului în literatură, fiind surprins de faptul că de câte ori vorbește există un dublu vocal feminin care continuă. „Odată ce am dat deoparte meseria care nu este decât o ocupație intelectuală, mă amuz amestecând adevăr și fals, ceea ce de altfel aduce cinematografia. În cinematografie dacă schimbi locul unei imagini se schimbă și sensul acesteia. Și în roman dacă, de exemplu, capitolul 12 devine capitolul 1, schimbă toată perspectiva”.
François Weyergans consideră că literatura trebuie să aibă o continuitate, iar scriitorii trebuie să se sprijine pe toată literatura anterioară, pentru că în ziua de astăzi „scriem pentru că au scris alții înaintea noastră și pentru că e reconfortant să știi că au scris și alții”. François este de părere că în ziua de astăzi nu mai poate existe vreun geniu în stare pură. „Toți am citit și continuăm să scriem bazându-ne pe ceea ce am citit. Și astăzi de fiecare dată când încep să scriu lecturez câteva pagini din Marivaux sau Stendhal ”.
François Weyergans: „Când începi să scrii, începi să constați că creierul omenesc produce mai întâi idei stupide. De fiecare dată speri ca primele cinci pagini să fie extraordinare…”
François Weyergans subliniază, într-o notă umoristică, că atunci când vrei să scrii de la început cinci pagini care să figureze în toate antologiile de cele mai multe ori „te trezești că scrii fraze fără interes”.
De multe ori scriitorului i se întâmplă să se blocheze atunci când scrie, completeazp C. T. Popescu, dar este nevoie de o doză de inconștiență ca să te apuci de scris, să ai „tupeu față de tine însuți”. C.T. Popescu consideră actul de a scrie „profund nebărbătesc”. „Un bărbat adevărat nu scrie. Un bărbat adevărat muncește, transpiră. Această acțiune e posibilă doar dacă în tine este ceva slab, ceva vulnerabil. Dacă ești perfect din acest punct de vedere nu te apuci să scrii”.
Ajungând discuția la ecranizarea romanelor, C.T. Popescu este de părere că romanele lui François Weyergans nu sunt ecranizabile. „Este o onoare să scriu cărți care să nu poată fi ecranizabile. Există prea multe pseudoromane care sunt de fapt scenarii deghizate”, răspunde laureatul premiului Goncourt.
Întrebat de către gazda serii, Cătălin Sava, ce se va întâmpla cu cinematograful, François Weyergans este de părere că ne aflăm în plină criză de nostalgie, iar schimbările în cinematografie sunt inevitabile.
C.T. Popescu: „Nu am reușit să înțeleg de ce unii scriau doar cu gândul la premii literare”
Aducând în discuție întrebarea „de ce sunt românii obsedați de premii literare?”, subiect discutat în cadrul serii FILIT cu jurnalistul Liviu Mihaiu, C. T. Popescu accentuează ideea că dacă ar începe să scrie un text literar cu gândul la premiul pe care îl va primi ar paralizi. „Mi se pare imposibil să-ți ghidezi actul literar. Pe lângă actul de a scrie trebuie să îți stabilești bine managementul”.
François Weyergans consideră că a fost doar „loteria sorții” că face parte din comunitatea franceză și a avut onoarea de primi premiul Goncourt, care este un premiu oferit doar scriitorilor francezi, iar în calitate de scriitor reprezintă o obligație de a „depune mărturie pentru civilizația de care aparține”.
Dezbaterea din cadrul celei de-a IV-a seri FILIT s-a încheiat cu un concert de muzică folk, „Texterioare”, susținut de Alexandru Andrieș şi invitaţii săi: Maria Ioana Mîntulescu, Berti Barbera, Sorin Romanescu.
Autor: Anca TRANDAFIR, reporter Info APOLLONIA