Sfârșitul de săptămână a coincis la Londra cu Festivalul de Film Românesc, deja tradițional, dacă a ajuns la ediția a XIX-a. Mai precis, între 13 și 16 noiembrie, în fiecare seară, cinematograful Curzon Soho a oferit o sală publicului românesc și curioșilor englezi, care au venit în număr foarte mare la proiecțiile festivalului. La toate vizionările au fost epuizate biletele, ceea ce lasă să se vadă o realitate nouă, dar de netrecut de-acum, aceea că filmul românesc nu mai este o necunoscută pentru străini.
O organizație independentă, un mic grup de pasionați, câțiva sponsori, dar și suporteri și prieteni mulți fac posibil din 2003 încoace acest festival de film românesc la Londra. Directorul festivalului este Ramona Mitrică, un om remarcabil și o profesionistă desăvârșită, care știe să facă acest festival nu doar să fie un eveniment pentru orice invitat, dar și să împărtășească și să facă tradiție din pasiunea ei pentru filmul și cultura română.
Anul acesta, Ion Jinga, ambasadorul României la Londra numea festivalul „un brand național”, iar primarul Londrei, Boris Johnson își exprima speranța, într-un mesaj transmis organizatorilor, ca festivalul de film românesc să se stabilizeze în calendarul cinematografic al capitalei Marii Britanii și faptul că e important ca englezii să se familiarizeze cu oferta cinematografică a României.
Premiera cinematografică din 13 noiembrie a fost Closer to the Moon, cel mai recent film al lui Nae Caranfil, prezent la festival. După deschiderea evenimentului, făcută de Ramona Mitrică și co-directorul festivalului, scriitorul britanic Mike Philips, și proiecția propriu-zisă, regizorul a răspuns la întrebările moderatorului și ale celor din sală. A mărturisit că acest film, o coproducție, realizat în limba engleză și cu distribuție internațională, a avut parte în România de două tipuri de reacții, contradictorii. Unii au fost entuziaști, au numit filmul ca cel mai bun de după 89, iar alții foarte supărați că nu a distribuit în film actori români, că jocul celor aleși nu a fost prea bun, că e cam hollywoodian rezultatul etc. Întrebat dacă la vizionare ar schimba ceva din film, Nae Caranfil a spus că „aș schimba multe. Dar esențialul ar rămâne același. Este chiar filmul pe care l-am avut în minte cel pe care l-ați văzut. Și mă bucur că ceea ce aș vrea să schimb știu numai eu.”
În seara de 14 noiembrie publicul londonez a vizionat The Unsaved, o producție Republica Moldova, 2013, semnată de Igor Cobileanski, după un scenariu realizat împreună cu Corneliu Porumboiu. La Londra a participat unul din protagoniștii filmului, actrița Ela Ionescu, care joacă rolul Mariei. A răspuns cu multe emoții întrebărilor din public, a vorbit despre dificultăți și bucurii din timpul filmărilor, despre colegii de platou, despre relația cu regizorul etc.
A treia proiecție a fost Deja vu, un film din 2012 al lui Dan Chișu. El a venit la Londra însoțit de actrița principală, Ioana Flora. Iar în ultima seară, celebrul film al lui Liviu Ciulei, Pădurea spânzuraților, un film clasic, inovator în cinematografia românească, apărut în 1964, acum 50 de ani, a fost prezentat pentru prima dată publicului londonez. Actrița Mariana Mihuț și Victor Rebengiuc, un nelipsit al festivalului de film românesc de la Londra, au venit la ediția a 11-a pentru a sărbători acest semicentenar de excepție, care a constituit și pentru cariera lor un eveniment.
Noutatea acestei ediții de Romanian Film Festival este faptul că vor mai fi două proiecții în afara Londrei, una pe 21 noiembrie, la Liverpool și alta pe 16 decembrie, la Edinburgh. În primul loc va fi prezentat un documentar despre Maria Tănase realizat de Laurențiu Damian, care va fi prezent la proiecție, iar în decembrie, Stere Gulea se va afla în sala din Edinburgh pentru a răspunde întrebărilor după vizionarea filmului regizat de el, după o carte de Dan Lungu, Sunt o babă comunistă.