Vânzarea diviziei de terminale a companiei finlandeze Nokia către gigantul american Microsoft a fost definitivată în mod oficial, astfel încât grupul finlandez trebuie să se dovedească profitabil printr-un proiect ambițios. „Salvarea” finlandezilor este reprezentată de harta digitală a lumii. Serviciul Maps al celor de la Google este destul de greu de scos din joc, iar întregul proces de cartografiere necesită foarte multe resurse financiare, de care este posibil ca Nokia să nu dispună.
Hărțile digitale în care finlandezii investesc de aproape trei decenii s-ar putea dovedi o soluție salvatoare pentru companie. Cu toate acestea, grupul scandinav trebuie să depășească un mare obstacol – Google Maps – care reprezintă singurul nume „înrădăcinat” în memoria utilizatorilor când vine vorba despre hărți digitale. Numărul celor care folosesc această platformă a trecut deja de un miliard, dacă luăm în considerare numai telefoanele inteligente și tabletele. În plus față de obişnuinţa consumatorilor de a folosi serviciul de la Google încă dinaintea apariției terminalelor inteligente, platforma este preinstalată pe toate telefoanele „echipate” cu sistemul de operare Android, cu alte cuvinte pe 80 de procente dintre telefoanele inteligente comercializate la nivel mondial. Platforma de hărți marca Nokia, ce poartă denumirea Here, are numai 100 de milioane de utilizatori, întrucât vine preinstalată pe terminalele „echipate” cu Windows.
Cu toate acestea, serviciul finlandez și-a găsit de mulți ani o nișă de piață care i-ar putea aduce câștiguri deosebit de mari. În lumea auto, hărțile marca Nokia predomină – peste 80 de procente dintre sistemele de navigație au la bază acest sistem de cartografiere. În acest domeniu concurența – formată din Google, respectiv Apple – are servicii atât de învechite, încât nu are șanse prea mari să câștige această cursă în viitorul apropiat. Secretul care stă la baza succesului companiei finlandeze constă în actualizarea mult mai frecventă a hărților, iar Google Maps a rămas în urmă în această privință.
Piața hărților digitale prezintă un potențial enorm de creștere. De altfel, și gigantul Apple a încercat – ce-i drept, fără prea mult succes – să se alăture acestei „hore”. Hărțile digitale devin încet, dar sigur, indispensabile în majoritatea domeniilor de activitate, dar crearea unor asemenea hărți implică eforturi și costuri deosebit de mari.
La achiziționarea diviziei de terminale a companiei finlandeze, gigantul Microsoft a încercat să obțină și platforma de hărți digitale a acesteia, dar s-au lovit de o rezistență copleșitoare. Sunt puține asemenea servicii la nivel mondial, motiv pentru care platforma Here reprezintă un activ foarte valoros pentru compania finlandeză. Experții din domeniu estimează valoarea acesteia la aproximativ 6 miliarde de dolari. Cu toate acestea, în prezent cartografierea digitală constituie un effort financiar enorm pentru Nokia, iar aceasta din urmă încă nu se bucură de rezultatele muncii sale. În viitor, însă, acest domeniu poate deveni afacerea centrală a grupului care, de-a lungul istoriei, s-a reinventat de mai multe ori.
Sursa: www.digi24.ro