Televiziunea arabă Al-Jazeera, sponsorizată de guvernul din Quatar, va avea acces la 60 milioane de gospodării din SUA, după ce a cumpărat reţeaua media Current TV, la ȋnceputul lunii ianuarie 2013. Fostul vicepreşedinte american Al Gore, unul dintre fondatorii reţelei Current TV, deţinea 20% din acţiuni, pentru care a ȋncasat suma de 100 milioane de dolari.
Televiziunea arabă este cunoscută ȋn SUA, ȋn principal, datorită tonului anti-american folosit în timpul războiului din Irak, cu un deceniu în urmă. Ştirea că Al-Jazeera va deveni un important canal de cablu din SUA, care va concura cu CNN, a stârnit un val de reacţii din partea experţilor: „Parerea mea este că atunci când oamenii aud despre Al Jazeera, aceştia nu vor fi atenţi la calitatea știrii sau corespondenței”, a declarat pentru CNN analistul Stuart Fischoff, un profesor pensionar de la Universitatea de Stat din Los Angeles, California. „Ei vor auzi doar Qatar, și vor spune că este o țară arabă, plină de teroriști și, prin urmare, este părtinitoare în prezentarea știrilor”, a mai spus profesorul.
Decizia guvernului din Qatar de a introduce Al-Jazeera în 60% din casele din SUA, care recepţionează televiziunea prin cablu, este o manevră politică provocatoare, dar si o strategie de afaceri, fiind o rețea sponsorizată de guvern, mai spun experții. „Vedeți natura neobișnuită sau ciudățenia esențială, că un fost vice-președinte al Statelor Unite vinde rețeaua sa unui guvern străin?” a declarat expertul mass-media Howard Kurtz, gazda programului săptămânal CNN „Surse de încredere”.
Purtătorii de cuvânt ai Al Jazeera nu au putut fi contactaţi de CNN pentru a răspunde acestor acuzaţii. Pe website-ul televiziunii arabe apare ȋnsă un mesaj, referitor la difuzarea programelor Al-Jazeera ȋn SUA: „La cinci ani de la lansarea Al Jazeera English (AJE) canalul este disponibil numai în câteva orașe din SUA: New York, NY; Washington DC; Burlington, VT; Toledo, OH, și Bristol, RI. Ştim că americanii doresc să ne vadă, deoarece 80.000 de oameni au trimis deja cereri furnizorilor lor de televiziune. Dar avem nevoie de tine pentru a menţine presiunea asupra operatorilor de transport prin cablu / satelit, pentru a cere difuzarea AJE. Avem 70 de birouri în întreaga lume, mai mult de 1.000 de angajaţi de 50 de naționalități; avem una dintre cele mai diverse structuri entice din lume ȋn redacțiile noastre. AJE este difuzat la cel puțin 250 de milioane de gospodării din 120 de ţări.”
Al-Jazeera ȋşi motivează extinderea ȋn SUA prin faptul că „aproape 40 la sută din audienţa online a Al-Jazeera English (serviciul ȋn limba engleză) provine din Statele Unite, deci telespectatorii americani au demonstrat clar că apreciază informaţia furnizată.”
Dealtfel, Al-Jazeera nu este un fenomen izolat. Postul China CCTV, sponsorizat de guvernul chinez, s-a aventurat în SUA anul trecut. Cert este că Al-Jazeera va găsi un segment de public ȋn SUA, dar va intra pe o piață tumultoasă şi fragmentată, cu multe programe de ştiri, iar ratingul său nu va fi de milioane de telespectatori, ci, probabil, de câteva sute de mii, au mai declarat analiştii. Accesul la 60 de milioane de case din SUA nu garantează că oamenii vor urmări programul, au mai declarat analiştii. Buletinele de știri internaționale sunt un segment care se vinde greu.
Surse: CNN, Al Jazeera, Liberaland
Autor: Pompiliu Comşa