Miercuri, 7 mai, de la ora 15.00, la Casa Corpului Didactic „Spiru Haret” Iaşi (Str. Octav Botez, nr. 2A), va avea loc lansarea volumelor Didactica activităţilor matematice în grădiniţă şi Didactica matematicii pentru învăţămîntul primar, semnate de Constantin Petrovici, apărute recent la Editura Polirom, în colecţia „Collegium. Metodică”, disponibile şi în ediţie digitală.
Alături de autor, vor lua cuvântul:
Prof. univ. dr. Carmen Mihaela Creţu, Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, prorector Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi
Prof. univ. dr. Constantin Cucoș, Directorul Departamentul de Pregătire a Personalului Didactic, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi
Prof. dr. Mihaela Neagu, inspector de matematică ISJ Iași
Prof. Georgeta Beraru, inspector pentru învățământul preșcolar, ISJ Iași
Prof. Corneliu Ilie, inspector pentru învățământul primar, ISJ Iași
Prof. Petru Asaftei, Școala Normală „Vasile Lupu” Iași
Prof. dr. Genoveva Farcaş, inspector pentru învăţămîntul primar, ISJ Iaşi
Moderator:
Asist. univ. dr. Elena Simona Vrânceanu, Director Casa Corpului Didactic „Spiru Haret” Iaşi
Predarea matematicii în grădiniţă trebuie să aibă în vedere interesele şi nevoile copilului, respectarea ritmului său de lucru, încurajarea iniţiativei, stimularea autoreflecţiei, autoevaluării şi autoreglării comportamentului de învăţare. Pornind de la aceste premise, Didactica activităţilor matematice în grădiniţă oferă educatorilor informaţii esenţiale care îi vor ajuta să-şi organizeze şi să-şi îmbunătăţească activitatea didactică. Lucrarea propune de asemenea o largă paletă de jocuri logico-matematice şi numeroase proiecte didactice ale unor activităţi matematice sau integrate, structurate pe grupe şi niveluri, fiind un ghid util pentru desfăşurarea activităţilor matematice în învăţămîntul preşcolar.
Didactica matematicii pentru învăţământul primar oferă informaţii esenţiale despre metodologiile de predare a noţiunilor matematice în învăţământul primar. Elementele de teorie şi exemplele practice asigură o mai bună înţelegere a metodelor cu ajutorul cărora elevii pot fi stimulaţi să asimileze limbajul şi conceptele din matematică. Sînt descrise strategii pentru formarea conceptelor de bază, precum cel de număr natural, operaţiile cu numere naturale şi fracţii, utilizarea unităţilor de măsură, însuşirea elementelor de geometrie şi rezolvarea problemelor. Didactica matematicii pentru învăţămîntul primar este un excelent instrument de lucru, util atît pentru dezvoltarea competenţelor profesionale, cît şi pentru perfecţionarea activităţii didactice.
Constantin Petrovici este conferenţiar universitar doctor la Facultatea de Psihologie şi Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, unde predă mai multe cursuri de didactica matematicii. Este responsabilul programului de masterat „Didactici aplicate în învăţămîntul primar”, pentru care a primit în 2010 premiul „Professoria”, acordat de Fundaţia „Dinu Patriciu” şi Fundaţia CODECS pentru Leadership. Este licenţiat în matematică, are un master în politici educaţionale, este doctor în ştiinţele educaţiei şi formator naţional al MEN. A participat la numeroase proiecte naţionale şi internaţionale care au vizat formarea iniţială şi continuă a profesorilor, precum şi evaluarea profesională a acestora. Este membru activ al mai multor organizaţii ştiinţifice şi profesionale internaţionale şi face parte din comitetul de redacţie al mai multor publicaţii de specialitate din ţară şi din străinătate. De aproape treizeci de ani, activitatea sa principală constă în formarea iniţială şi continuă a profesorilor pentru învăţămîntul preşcolar şi primar. A mai publicat: Elemente de didactica matematicii în grădiniţă şi învăţămîntul primar (în colab., 2002, 2006), Tratarea diferenţiată a elevilor din învăţămîntul primar la matematică (în colab., 2006), Principii şi criterii de evaluare a competenţelor profesionale ale învăţătorilor debutanţi (2006), Rolul activităţilor matematice în dezvoltarea gîndirii copilului preşcolar cu deficienţă auditivă (în colab., 2007), Metode active folosite în predarea-învăţarea matematicii la clasa I în alternativa educaţională step-by-step (în colab., 2007), Politici educaţionale de formare, evaluare şi atestare profesională a cadrelor didactice (2007). La Editura Polirom a publicat Aritmetică. Exerciţii, jocuri şi probleme (4 vol., în colab., pentru clasele I‑IV, 1997) şi Didactica activităţilor matematice în grădiniţă (2014).